A coaching ma Magyarországon felfutó üzletágnak számít, akárcsak Kelet- és Nyugat- Európa teljes területén. Jelenleg – az információ-technológiát másodikként követve – ez az a szakterület, mely a leggyorsabban növekvő üzleti lehetőséget kínálja.

Személyes fejlesztés

Amennyiben a jelenlegi fejlődési trend folytatódik, akkor 10 éven belül a munkanélküliségi ráta csökkenéséhez is hozzájárulhat a coaching, hiszen az ügyfelek személyes fejlődése nem kizárólag a magánéleti területeken segít, hanem a munkahelyi problémák, konfliktus-helyzetek megoldásában, burn-out szituációk kivédésében, továbbá önmagunk megismerésén keresztül a megfelelő karrierút kiválasztásában is. Az elhelyezkedési trendek pedig arra mutatnak, hogy a korábbi tapasztalatok és végzettség helyett egyre inkább a személyes képességek és készségek lesznek meghatározóak a munkahelyi kiválasztás során, melyek felismerését és fejlesztését a coaching nagy mértékben támogatja.

A coach szakma létjogosultságát az is alátámasztja, hogy a következő 10 évre a szakmai szervezetek azt jósolják, hogy már nem kizárólag a gazdagok vagy üzletemberek / vezetők számára lesz elérhető és elfogadott ez a szolgáltatás, hanem bárki számára, aki tenni kíván a személyes fejlődéséért, így a keresleti oldal bővülése várható. A következő 20 évben pedig a szakma jelentős szereplői szerint fejlett szakmai területté, a nagyközönség számára elérhetővé, és elterjedté, ismertté válik a coaching.

Szakmai hitelesség

Bizakodásra ad okot, hogy a négy évvel ezelőtti (2011) felméréshez képest Kelet-Európában kb. 1000 fővel nőtt a coachok száma, mely hozzávetőlegesen 28 %-os növekedést jelent, így a globális 12%-os növekedés több mint dupláját produkálta régiónk. A teljes képhez azonban érdemes látni azt is, hogy a Kelet-Európai lakosság számához
viszonyítva a coachok száma még mindig jóval elmarad, kb. negyede az Észak-Amerikai vagy Nyugat-Európai számoknak. Ugyanakkor meg kell említeni a képzetlen szereplők (akik nem megfelelő módszerekkel dolgoznak, de coachnak nevezik magukat) folyamatos jelenlétét a piacon, mely jelentős kockázatot jelent.

Több szempontból is rossz hatással van a coaching szakma elfogadottságára, de az egyik legnagyobb kockázata abban rejlik, hogy aki ilyen szereplővel dolgozik együtt, az nem számíthat a coaching által elérhető megfelelő fejlődésre, melynek hatására elfordulhat ettől a segítő szakmától, a negatív véleménye pedig tovább gyűrűzik az ismerősei, barátai körében is.
Ezért is fontos, hogy mi, képzett coachok tegyünk azért, hogy a szakmánk szabályai, a coaching folyamata egyre ismertebbé váljanak, teljes átláthatósággal tudassuk a leendő és meglévő ügyfeleinkkel, hogy mit nyújthat a coaching számukra, mit profitálhatnak belőle.

Forrás:

http://www.schoolofcoachingmastery.com/coaching-blog/bid/55009/Coaching- Trends-the-
Future-of- Coaching
2012 ICF Global Coaching Study
2016 ICF Global Coaching Study

Facebooktwittergoogle_plusFacebooktwittergoogle_plus

Leave a Reply